13 februari 2016

Reseblogg Asien feb-mars 2016

Tänkte försöka väcka bloggen till liv igen och resblogga under vår 5 veckor långa resa i Thailand, Singapore och Indonesien, under förutsättning att mobilbloggandet kommer funka :) En del bilder blir samma som jag lägger upp på Instagram och en del är nya och det här blir vår resedagbok där jag dokumenterar resan. 

I fredags landade vi i Phuket i Thailand. Flygresan gick bra, trots att Ville vaknade med feber på avresedagen. Så länge han fick febernedsättande gick det okej, men det märktes snabbt när medicinen gick ur kroppen. Och när vi landat och blev stående i immigration-kön i nästan 1,5 timme (!) tog tålamodet slut för honom och tårarna kom. 

Vi hade bokat en bil som skulle köra oss till hotellet, Sunwing Kamala Beach Resort, bekvämt och bra! Men Ellie blev riktigt åksjuk och incheckningen på hotellet blev rätt stressad då jag fick springa iväg med henne flera gånger eftersom hon blev jätteillamående. Så inledningen på resan blev lite knackig :)
Vårt rum är bra, på tredje våningen med balkong mot en av de lugna poolerna. Skönt att komma undan från de stojiga familjepoolerna, för även om vi är barnfamilj själva behöver vi nödvändigtvis inte vara mitt i infernot hela tiden :) 
Trots feber och åksjuka hann vi med bad i både pool och hav innan kvällen kom. När det blev dags för middag däckade dock Ville i sängen och att släpa med stackarn på restaurang var bara att glömma. Så semesterns första middag blev room service för Ville och mig, medan Ellie och Mattias åt i hotellrestaurangen.
Fortsättning följer. 


 

30 mars 2014

Segt värre




Det går tyvärr väldigt dåligt att publicera blogginlägg via mobilen här på hotellet i Thailand, så nu har jag missat flera dagar av #blogg100-utmaningen. Jag har suttit och gjort inläggen, sen så är nätet så segt att det inte går att publicera, irriterande! Instagram fungerar dock bra, alltid nåt.

Hur som helst har vi det toppen på semestern! Ikväll var vi ännu en gång bland de sista som lämnade stranden och sen badade vi i poolen tills dagsljuset försvann och det blev mörkt. Så mysigt!

26 mars 2014

Wifi-krångel




Får se om jag lyckas publicera det här inlägget nu från mobilen eller om hotellets wifi ska fortsätta krångla.

Bilder: Fotad från solstolen på Seaview Resort, Khao Lak. Foto: iPhone. App: Hipstamatic, lins: Yoona film: Rasputin.

Dag 26/100. Bloggat från mobilen. Det här inlägget är en del av bloggutmaningen #Blogg100.

25 mars 2014

Dagvill




Uppkopplingen på hotellet är långsam, inte särskilt stabil och rätt sporadisk. Igår kväll skulle det här inlägget ha publicerats, men wifin samarbetade inte alls. Gör ett nytt försök denna kväll!

Det börjar bli lite svårt att hålla koll på dagarna här i Thailand. Nyss funderade och funderade jag, men visste verkligen inte om det var måndag eller tisdag. Jag kom fram till att det var måndag. Det var fel :) Men det är väl ett tecken på att man slappnat av och kommit in semesterläget och det är ju bra!

Bilder: Nang Thong beach, Khao Lak. Foto: iPhone. App: Hipstamatic, lins: Tinto1884, film: Blanko Freedom13.

Dag 25/100. Bloggat från mobilen. Det här inlägget är en del av bloggutmaningen #Blogg100.

24 mars 2014

Röda




Dag tre i Thailand blev också dag röd. Trots noggrann insmorning med solcreme på oss alla och uv-kläder på barnen, så har de bränt sig på nedre delen av armarna och nedtill på benen. Mattias är illröd över hela överkroppen. Själv har jag sporadiska röda färgfläckar på min blekfeta lekamen. Ytterst osmickrande.

Bild: Nang Thong beach, Khao Lak. Foto: iPhone app: Hipstamatic, lins: Wonder, film: blanko일 + edit i Snapseed (brightness och ambience)

Dag 24/100. Bloggat från mobilen. Det här inlägget är en del av bloggutmaningen #Blogg100.

23 mars 2014

Lugna dagar












Det lugna livet i Thailand fortsätter. Bad i poolerna på fm, en sen lunch i stan på em och shopping av badleksaker som sedan invigdes på stranden fram till solen gick ner. Vi har det bra!



Bilder: Nang Thong beach, Khao Lak. Foto: iPhone inbyggda kameran + app: Hipstamatic.

Dag 23/100. Bloggat från mobilen. Det här inlägget är en del av bloggutmaningen #Blogg100.





22 mars 2014

Bad, bad och åter bad

 
Första hela dagen i Thailand har bestått av bad, mera bad, och så lite mera bad. Barnen skulle kunna ligga i poolen från morgon till kväll och ändå inte ha fått nog. 

Vi har provat alla de olika poolerna, vi har badat i havet och avslutningsvis fick barnen leka i ännu mer vatten när det kom ett skyfall sen vi hade ätit middag inne i stan. 

Bild: Nang Thong beach, Khao Lak. Foto: iPhone, app: Hipstamatic. Lins: Lowy film: Irom 2000 (övre bilden) / lins: Loftus film: Blanko Freedom13 (collaget)

Dag 22/100. Det här inlägget är en del av bloggutmaningen #Blogg100.

21 mars 2014

Ankomst

Framme i Khao Lak och första doppet avklarat! Flygresan med Ving gick otroligt bra, även om det började med en timmes försening från Arlanda. Barnen sov runt sju timmar i ett sprätt och till och med vilde Ville höll sig hyfsat i styr resten av tiden. 

Väl framme väntade en bil på oss som körde oss till vårt hotell i Khao Lak. Jag hittade ett företag på nätet (Kids on board) som man kunde boka transfer med och som hade svensk standard på bilbarnstolar och det funkade jättebra! Så skönt att ha en privatchaufför som körde oss raka spåret till hotellet. 

Vi körde inget charterpaket, utan hade bokat hotell själva, på Centara Seaview Resort. Men det började inget vidare. Jag hade bokat en deluxe-familjelägenhet på 100 kvadrat och det såg så bra ut på pappret, men när vi kom fram visade det sig att det låg en bit ifrån resten av hotellet och stranden, de körde oss i en golfbil från receptionen till vad som kändes som ett lägenhetskomplex. Ingen semesterkänsla alls och visserligen ny, men riktigt ocharmig lägenhet. Det var flera hundra meter till havet och vi kände direkt att där ville vi inte bo och bad att få byta. 

Och byta fick vi, till ett betydligt mysigare rum mitt i hotellområdet, jättenära havet och stor pool. Mycket mindre rum, men läget var betydligt viktigare än storlek på rum! Så vi är verkligen glada att vi kunde ändra, för vi skulle ha suttit ruskigt missnöjda där borta i den stora trista lägenheten, långt ifrån havets brus. 

Vi har inte hunnit med mycket mer än ett kvällsdopp och middag så här dag 1, men det är en dag i morgon också. 

20 mars 2014

Tid för avgång

Nu sitter vi på Arlanda och väntar på att få stiga ombord på planet som ska ta oss från Sverige, snö och kyla. Sov gott och på återhörande från Thailand!

19 mars 2014

Snöstorm




Vilken märklig vinter det har varit! De dagar vi haft snö har varit lätträknade och nu när våren redan kommit en gång, då slår den riktiga vintern till. Unlike på det!

Fast det blir ju fint med snöklädda grenar på bild...