18 maj 2010

Sicilianska äventyr på smala gator

Visst är det härligt att solen skiner och himlen är blå. Men gud så trött jag är på att ligga inne och titta ut på det vackra vädret genom fönstret! Tionde sjukdagen idag och tredje dagen med antibiotika. Snart måste penicillinet börja kicka in, så att mina lungor och bihålor blir friska, annars blir jag galen!

Den sicilianska himlen kunde jag tack och lov njuta desto mer av under semestern. Bilden ovan visar den sista titten jag tog av Cefalù innan vi satte oss i vår hyrbil och körde till flygplatsen i Palermo.

Och om himlen var vacker, så var vattnet ännu vackrare. Turkost och härligt!

Här är vi nästan framme vid hamnen, strax utanför stan, där vi hade vår bil parkerad. Vi bodde ju mitt i gamla stan i Cefalù och där fick vi inte köra eller parkera bilen och även om vi hade fått det, så var det knappt möjligt ändå med tanke på storleken på vår bil, vi hade ju hyrt en minibuss för att få plats med fyra vuxna, två barn i bilstolar, två barnvagnar och packning till oss alla. Och gatorna i Cefalù är inte anpassade för såna bilar, knappt för några bilar alls, men det bekymrade inte invånarna där nämnvärt.

Men ankomstkvällen fick vi ändå uppleva hur det var att köra rätt genom gamla stan i vår jättebil, en stökig lördagkväll med gator fulla av festglada människor...

Vi möttes nämligen upp i utkanten av stan av en representant från de som förmedlade lägenheten, som skulle guida oss på sin lilla vespa fram till lägenheten. Att det var förbjudet att köra bil på de smala kullerstensgatorna inne i centrum var inget bekymmer - han stannade bara och lyfte helt sonika bort gatskylten mitt i vägen som talade om att det var fordonstrafik förbjuden, så att vi skulle kunna ta oss förbi. Sen vinkade han åt oss att följa efter honom och efter viss tvekan var det bara att köra in där. Det var andra bilar som körde där också, men vår bil var typ dubbelt så bred som alla andra bilar i stan, så det var på håret att vi tog oss fram mellan husväggarna ibland.

Till slut kom vi till domkyrkotorget och där visade han att vi skulle parkera bilen, mitt framför en parkering förbjuden-skylt :) Så som ni ser på bilden parkerade vi där och sen var det bara att börja packa ur alla väskor och bära upp dem i lägenheten. Vår vespaburne vän drog därefter iväg efter att ha gett killarna en snabb vägbeskrivning till hamnen, där bilen skulle parkeras. Så sen var det bara för våra herrar att på egen hand leta sig ut ur stan på de vääldigt smala gatorna i Siciliens största bil. Det är dock en annan historia, men jag kan avslöja att den gick inte helt enligt plan.

Follow Bildbloggerian

1 kommentar:

Stefan Jansson sa...

Wow, den första Cefalù-bilden får mig att vilja sticka ner till Sicilien på stört.