24 april 2007

Matig paj

I förra inlägget handlade det ju om vin och här kommer passande nog lite mat också, från middagen igår. Fast något vin till maten blev det inte då, utan vi fick nöja oss med vatten :)

Spenat- och fetapaj med svamp- och skinkstuvning

Jag blev sugen på paj igår och plockade lite ingredienser från olika recept jag hittade på nätet. Slutresultatet blev en pajdeg gjord på lika delar vetemjöl och grahamsmjöl, och så smör och vatten. Fyllningen bestod sedan först av spenat som jag fräst i smör och saltat och pepprat. Över spenaten smulade jag ner fetaost. Sen gjorde jag en stuvning på champinjoner och rökt skinka, som späddes ut med creme fraiche. Stuvningen bredde jag ut över spenaten och så riven ost på toppen. In i ugn och 25 minuter senare var det klart att serveras!


Mums!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Helena, du är riktigt elak idag! Inte nog med att du gjorde mig sugen på vin, nej, nu blir jag hungrig också! =)

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Haha, förlåt stackars Haydee... Du får se det mer som att jag är snäll och givmild istället, som delar med mig av livets goda till er läsare :).

JULIEK sa...

Ååå så godt det ser ut. Jag elsker paj och fetaost : )

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Julie: Det blev gott, så jag kan rekommendera dig att prova att göra en sån paj!

Anonym sa...

Paj är underbart gott. Och det finns ju en mängd olika sätt att göra pajdeg på.

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Christina: Ja, visst är det gott med paj! Både efterrättspajer och matpajer. Det var länge sen jag gjorde paj innan jag gjorde den här, men det ska nog bli oftare nu :)