08 juli 2007

Nytt objektiv

Regnet har öst ner hela helgen och det har varit grått, grått, grått... Men jag har piggat upp mig med att investera i ett riktigt bra objektiv till min kamera! Jag har bara haft standardobjektivet hittills som följde med kameran, 18-55 mm, men nu vill jag ha bättre zoom-möjligheter och slog till på ett vidvinkelzoom.

Har inte hunnit testa objektivets möjligheter än jämfört med det gamla, men här är några bilder som jag tog på pelargonen på balkongen nyss.


Jag gillar att detaljerna framträder så tydligt,
man ser alla ludna små "hår" på stjälken och knopparna.

Klicka för att förstora bilderna.

Det viktiga för mig var att köpa ett objektiv som jag både kan zooma rejält med, men även fota på nära håll, jag vill inte behöva hålla på och byta objektiv. Så då blev det ett Sigma 18-200 mm DC OS. En nyhemkommen vidvinkelzoom med bildstabilisator som höjde priset rejält, men tänk så snygga bilder jag kommer att kunna ta nu på semestern i Frankrike! :)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar i synnerhet den sista bilden med vattendroppar på blommorna. :)

Jag borde (=skulle vilja) också satsa på en riktig kamera..

Anonym sa...

Grön av avund. Du är ju värsta kameraexperten nu. Kan man få en kurs i höst? Kanske blir det en slant över när jag sålt och köpt och haft mig duvetvad...
Hoppas er semester blir lovelove!
KRAM MZ

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Haydee: Ja, det blev riktigt bra när man ser vattendropparna, det blir lite mer liv i bilden.
Det blir definitivt mycket roligare att fotografera om man har en bra kamera, så jag ångrar inte att jag köpte en bra kamera i fjol! Och jag tror nog inte att jag ångrar det här köpet heller, även om objektivet blev ett par tusenlappar dyrare än vad jag tänkt egentligen...

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>MZ: Någon kameraexpert kan jag nog inte kalla mig, men nu har jag i alla fall köpt mig de tekniska förutsättningarna för att ta bra bilder och kan inte skylla på kameran om resultatet blir dåligt... :) Men till hösten har jag ju förhoppningsvis lärt mig lite mer som jag kan dela med mig av.
Kram kram.

Anonym sa...

Trevlig semester förresten!

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Haydee: Tack så mycket! Det är dock en dryg vecka kvar innan jag lämnar landet, så jag hinner säkert blogga lite nya bilder innan dess :)

JULIEK sa...

...men så spennede. Jag har tenkt å få en macro linse och en tele linse etterhvert. Denne hørtes ju veldig så fin ut och snygga bilder blev det også : )

Maria sa...

Vilka fina bilder! Ska bli kul att se bilderna från Frankrike. Trevlig semester!

♥ Pia... sa...

Hej sååå vackra och fina bilder du tar...var riktigt njutbart att se allt detta..PIA

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Julie: Ett macro-objektiv skulle vara kul att ha också, men jag har nog inte råd med något mer nu... Och det här kan man ju ta hyfsade närbilder med också, så jag hoppas jag inte kommer att tycka att jag behöver något annat objektiv nu :)

>>Maria: Tack! Jag hoppas regnet håller sig borta från Frankrike när vi är där, så att jag får ta många fina bilder. Och jag kommer garanterat att lägga ut en hel del bilder från resan här på bloggen :)

>>Pia: Tack så mycket för uppskattande ord, det gör mig jätteglad!