08 juni 2008

1400 meter över havet och en stängd servering

I morse var molnen inte lika kompakta och vi kunde se mer av bergen runt sjön när vi tittade ut från balkongen. Vi bestämde oss för att ta en hike, så idag har vi vandrat upp till Rifugio Menaggio. Vi tog bilfärjan över till andra sidan Comosjön, till Menaggio, och åkte sen några kilometer upp på ringlande vägar.

Sen var det bara att kliva ur bilen och börja vandra uppåt. De första tre kilometrarna var ganska branta och jag som inte är nåt fysiskt underverk flåsade rätt bra av att klättra uppåt på stigarna. Men jag klarade det och det var absolut värt mödan att ta sig upp till 1400 m över havet, där Rifugio Menaggio låg. Drygt 1 mil fram och tillbaka uppför berget blev det till slut.

Bilden tog jag när vi kommit tillbaka till hotellet och fått belöning i form av ost och vin på balkongen. Och när jag tittade dit upp var jag ruggigt nöjd med att ha orkat gå dit, med tanke på vilken latmask jag egentligen är...

På bilden kan man ana stugan där uppe på berget. På hotellet sa de att serveringen uppe vid Rifugio Menaggio troligen skulle var öppen, så vi hade planerat äta lunch när vi kom fram. Det var inte öppet! Och någon matsäck hade vi inte med... Gissa hur hungriga vi var innan vi var tillbaka vid bilen igen...?

Vi fick leva på utsikten istället för mat, och utsikten var milsvid! Dock inte så mättande... Så när vi gått hela vägen ner igen, fick bilen gå fort kilometrarna ner till Menaggio där en varsin pizza slank ner med lätthet.

Otroligt vackert var det och mycket grönt och blommor hela vägen upp!

Och som synes hade jag fullt upp med att fotografera allt jag såg :)

Så vi fick ännu en kanondag idag, men i morgon är det slut på det roliga och vi måste tyvärr lämna Varenna och bege oss hem till Sverige igen. Men planet går inte förrän sen eftermiddag, så lite ska vi nog hinna med i morgon också. Och mer Italien-bloggande lär det bli sen, för jag har bilder för många inlägg framåt när jag kommer hem igen =)

(Andra bloggar om: , , ,

Hisnande vackert!Och jag måste säga att jag är impad av att du orkade!Duktigt!Men lönen var ju bedårande! Såå otroligt vackert, men synd att det inte var öppet, det hade nog smakat ganska bra med lite fika åtminstone!Sista dagen nu då, men det finns nog nån som väntar o längtar!Hoppas ni har en lika underbar dag i dag också!Kramar till er!

Ninni sa...

Åh, en hel massa fina bilder från dig!! Det ser helt underbart ut... och vilken utsikt från hotellrummet!! Ser fram emot flera bilder så småningom.
Jag längtar till Italien också...inte bara till Sverige:)
Kram Ninni

Den utsikten skulle jag kunna tänka mig ha varje dag! :D
Klättra i berg är dock inget för mig.

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Mamma: Jag är mycket nöjd med att jag orkade gå ända till till stugan uppe på berget. Och det hade verkligen suttit fint med något ätbart när vi kom fram...

>>Ninni: Du kommer garanterat att få se fler bilder från Italien, jag har ju några hundra bilder att välja bland =)

>>Akson: Jag skulle också kunna tänka mig att få njuta av de vyerna varje dag! Klättra i berg funkar bra om man får ta många pauser och fotografera på vägen :)

Härliga bilder... och vilken utsikt. :) Där skulle jag också vilja vara...

Vilka härliga bilder, det är ett ställe jag också skulle vilja åka till. Jag hade nog skipat den vandringen kanske ;-) eller nä var jag ändå där skulle jag nog göra det *Ler stort*

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Sinkadus: Ja, jag längtar redan tillbaka! :)

>>Frida: Jag kan verkligen rekommendera ett besök i någon av ställena runt Comosjön, det är så vackert! Bergsvandringen var definitivt värt mödan - det är bara att ta det lugnt och gå i sin egen takt så var det inte så farligt.