04 augusti 2008

Det stormar i Köpenhamn

Idag tog vi bilen och åkte söderut till Danmark och nu sitter jag på vårt hotellrum mitt i Köpenhamn och resebloggar några vykort till er. Och i vanlig ordning när vi lämnar landets gränser är vädret en aning ostadigt... (I vintras när vi var på Mauritius så avlöste cyklonerna varandra. I Italien hade det utlysts katastroftillstånd pga av regnmassorna strax innan vi åkte dit tidigt i somras (dock hade det det stabiliserats när vi var där) och vi hade tunga moln i Norge för ett par veckor sen.)

Och väderläget här nere har väl knappast undgått någon - det är storm, regn och oväder! Men hotellrummet är varmt och torrt och i morgon hoppas jag det har dragit vidare =)



Det blåste och regnade rejält när vi åkte över Öresundsbron, som ni ser på bilden. Jag är glad att vi inte åkte färjan över istället från Helsingborg, som vi tänkt från början för jag hade inte velat vara ute på vågorna då...



Stormmolnen är ganska vackra att se på inifrån bilens värme.



Vi trotsade vädret ikväll och tog oss en promenad till Nyhavn och åt middag. Det stormade och paraply var bara att glömma, då blåste man bara iväg med det... I morgon hoppas jag det har lättat lite så att vi kan får turista lite här i Köpenhamn utan att riskera att blåsa bort.

Andra bloggar om: , ,

9 kommentarer:

Susanne sa...

Vackra vyer jag känner väl. Men vilken otur med vädret ni har och inte lär det bli bättre i morgon, sägs det. Bron stängs ibland av för biltrafik om det blåser för mycket, men jag såg att man ännu bara varnat vindkänsliga fordon att ge sig ut och att man sänkt hastigheten till 70 km/h. Hoppas ni inte blåser bort nu.

Anonym sa...

Hejsan! Tänkte faktiskt på dej/er när jag såg nyhetsrapporteringarna om vädret på Sydnytt igårkväll - och undrade om ni avvaktat eller åkt iväg iallafall.

Tur att hotellrummet är varmt och torrt! :-)

Här i norra Skåne är det bättre väder i dag, så jag hoppas att det samma gäller 10-15 mil söderut också!

Ha det så fint!!!

Anonym sa...

Sådant väder hade vi igår här i hufvudstaden. Hela natten har det regnat och blåst samt nu på förmiddagen också.
Hoppas att ni inte blåser bort i det dejliga Denmark! Njut och semestra några dagar till!

Anonym sa...

Hoppas verkligen att väderrapporten har fel denna gång och att det lugnar ner sej i vindarna. Idag är det faktiskt bättre väder här åtminstone. T.o.m. solen kikar fram! Fina bilder lyckas du med att få i alla lägen, i alla fall!Trots storm o regn! Ha det så gött nu o passa på att njuta sista semesterdagarna.

Anonym sa...

Vassa bilder! Nyhavn har jag själv bilder på. Gillar faktiskt den mittersta bilden bäst. Är svag för såna avskalade bilder med linjer i. Väl fångat där. Beskriver ju vad som väntar på väderfronten också! :-)

Anonym sa...

Ja då får man önska er lycka till med vädret, där jag bor har vi ännu inte drabbats av årets första höststorm så jag testar att skicka lite goväder till er....*s*

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Susanne: Vädret blev faktiskt mycket bättre på eftermiddagen idag och solen sken till och med en del!

>>Annakk: Inte bangar vi för lite oväder =) Och idag har vi som sagt haft det bättre också som tur var!

>>Akson: Tack! Jag har förstått att det varit oväder även norrut och lite bra känns det ju att det inte varit kanonväder hemma när vi åkte bort :)

>>Mamma: Tack ska du ha! Vi har det jättebra och mysigt!

>>Kenta: Tack, vad roligt att du gillar bilden! Jag tycker det blev rätt bra och särskilt som den är tagen genom bilrutan i full fart :)

>>Zoey: Åh vad bra! Jag tror ditt braväder kom fram i eftermiddag =)

Anonym sa...

Fina bilder.
På nått underligt vis så tycker jag alltid att Nyhavn lutar när jag är där :)

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Thomas: Tack ska du ha! =)