02 november 2008

Fototriss: Kyrkor

Allhelgonahelgen till ära så valde jag att ge deltagarna i veckans Fototriss i uppdrag att visa upp en triss i KYRKOR på sina bloggar och eftersom jag tycker om att fotografera kyrkor måste jag självklart visa upp en egen kyrkotriss den här veckan!

Kyrkan i sig är inget jag brukar besöka, men jag tycker om själva kyrkobyggnaden och all den historia den bär på och fotograferar mer än gärna alla sorters kyrkobyggnader. Jag har massor av kyrkobilder i mitt arkiv, men tyckte det var roligare att visa bilder som är tagna just för temat så jag drog iväg till Stockholms äldsta byggnad - Bromma kyrka.



Äldsta delen av denna vackra kyrka är rundhuset och är från 1100-talet.



Klicka på bilderna om ni vill kika närmare på dem.



Avslutningsvis har jag lekt lite i PS och använt ett fotofilter för att få fram en annan färgeffekt.

Uppdatering: ett par bilder till från Bromma kyrka finns här.

Andra deltagares kyrkobilder från alla möjliga hörn av Sverige och världen hittar ni till här >>

Andra bloggar om: , , ,

26 kommentarer:

Ninni sa...

Vad kul att du är med igen! Jättefina bilder Helena! Framförallt gillar jag den första, så fint ljus...
Ha det bra! Kram från Brasilien!

Anonym sa...

Makalös bild på tornet.

Och makalöst roligt med fototriss! Vill passa på och tacka för alla roliga utmaningar du har gett mig!

Anonym sa...

Vilka fina foton du tar, verkligen!
Av dessa tycker jag den andra bilden med tornet i den vinkeln är så läckert!!!
Ha det så gott

Anonym sa...

Första bilden var verkligen härlig, tagna idag sa du? Då har ni tur med vädret, själv fick man nöja sig med helgrå trist himmel och kall blåst i skåne...

Anonym sa...

Jättefina bilder alla tre. Inte visste jag att Bromma kyrka var Stockholms äldsta byggnad. Jag tycker om din sista bild mest. Den får bli min favorit här hos dig.
Kramis

Anonym sa...

Måste säga att första bilden är absolut jättefin :)

Anonym sa...

Fastnade tillslut för.....sista bilden.
vilket filter?

Synnøve. sa...

Hej.
Nummer ett blev min nummer ett den med. Haft släkt som bott i närheten av kyrkan. Den är vacker.
Synne.

Anonym sa...

Men va roligt att du luftat kameran i dag! Och jättefina bilder till trissen har du hittat. Jag tycker om alla!

Kerstin sa...

Härliga bilder alla tre. Den första blir min favorit.
Ha det gott.

Anonym sa...

Vilken vacker & lite annorlunda kyrka. Gillar att man ser stenarna den är byggd av, så att det inte är en putsad fasad över! Ha det så bra!

Sol sa...

Hei. Fine bilder. Et vakkert byggverk i sten....Jeg fascineres på min runde i bloggverdenen på alle de fine Fototrisskirkene...

Monkan sa...

Ja kyrkor är verkligen vackra och trevliga att fota och ett passande tema du valt för den här dagen.

Alla tre bilder var verkligen jättefina. Om jag ska välja en favorit så blir det den första.

Anonym sa...

Vackert ljus det är på den första bilden, som blir min favorit idag!

/Caroline

Benita sa...

Din första bild är mycket vacker.

Della sa...

Att leka i Photoshop är kul och här har du fått fram en ton som passar bilden jättebra. Dom andra bilderna är också jättefina.

annette sa...

Verkligen snygga bilder och en vacker kyrka, tycker själv om att fota kyrkor så det blev en njutning att se Dina bilder.

Första bilden blev min favorit.

mvh //annette

Karins fotoblogg sa...

Vackra bilder m skön höstkänsla. Nr 1= favorit! :)

Susanne sa...

Vad roligt du är med igen och lägger ut dina vackra foton. Har saknat dem.

Av dina kyrkfoton gillar jag bäst det sista, inte bara för det gula filtret utan också för kompositionen där grenarna hänger ner i ovankanten, men även ger en skugga på kyrkväggarna. Och så själva tornet på "rätt ställe".

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Tack alla ni som kommenterat mina kyrkobilder, ni gör mig glad! =)

Anonym sa...

vacker kyrka och fina bilder, gillar den du satt en annan ton på

Anonym sa...

Härliga bilder min favorit blir den första för ljuset som är så vackert

Proforma sa...

Jag tycker bäst om bild ett! Oj, sååå gammal kyrka!

phoebe sa...

Oj oj så vacker ettan var då=) Blev allt lite förälskad...

Angel.Pearls sa...

Underbara bilder på fototriss-kyrkor! Ska kika runt lite mer..//Hälsningar Eva

Anonym sa...

Hej!
Har kollat in dina bilder på kyrkan. Gillade alla tre men min favorit blev den tredje där du hade ändrat tonen! /maria_6909