09 november 2008

Fototriss: Så här ser det ut där jag är idag

Idag har jag lyckats bidra till att deltagarna i Fototriss i varje fall en kort stund varit ute i friska luften, trots att det verkar vara grått och dystert på de flesta håll i landet. Det uppdrag jag gav denna vecka i Fototriss var nämligen att fotografera på temat Så här ser det ut där jag är idag, vilket innebar att alla måste bege sig ut och ta dagsfärska utomhusbilder och visa upp på sina bloggar.

Grått och ruggigt var det även här i Bromma och så här såg det ut hos mig idag när vi tog en promenad runt Lillsjön. Trots att klockan inte var mer än ett, så var det inte särskilt ljust ute på grund av de tunga skyarna.






Bilden ovan tog jag sen det börjat mörkna och alla ljus tänts, för det såg så otroligt trist ut när det var ljust ute och det bara var grått grått när jag tittade ut genom fönstret. Ljusstrecket som syns på himlen är inget ufo, utan ett plan på väg att landa på Bromma flygplats (bilden är tagen med lång slutartid...).

Det har verkligen varit kul att surfa runt och titta på bilder från alla hörn i Sverige (och även några andra delar av världen) och se hur det ser ut där just idag. Gör det du med genom att klicka här och hitta länkar till alla andra deltagare i Fototriss!

Andra bloggar om: , ,

41 kommentarer:

Della sa...

Fina bilder är det hos dig. Synd att det inte var ett ufo där på sista bilden - det hade verkligen varit något.
Det var ett kul ämne du valde idag (också). Och du har i alla fall fått ut mig på en längre promenad än vad jag hade tänkt från början. Jag tycker att det var lyckat att det var en gråmulen dag just idag för då fick man anstränga sig lite mer med bilderna. Det här kan vara kul att göra fler gånger - kanske en gång per kvartal för att fånga de olika årstiderna.
Ha det bra!

Eva sa...

Ufo...var det första som slog mig innan jag läst din text ;o) Visst hade det varit lite kul!
Härliga bilder du visar idag och man får nog säga att du har satt fart på foto-sverige.
Ger nr 3 högsta poäng idag även om övriga bilder var riktigt fina.

//Eva - Vad ögat ser

Veronica sa...

Fina bilder!
Jag håller med de andra om att det ser vekligen ut som ett ufo!!!!
Coolt!
Jättebra ide det här med dagsfäska foton, jag själv ser det som en utmaning och tar det varje gång.
=)

maria_6909 sa...

Tre härliga bilder! Gillade bilden du tagit vid Lillsjön men favoriten blir ändå den sista med utsikten över hustaken! =) /maria_6909

Anonym sa...

Mycket fina bilder!! Gillar bild 2 å även bild 3, väldigt effektfullt... Kramen

phoebe sa...

Wow vilka bilder och jag gillar verkligen dem alla men t-banan vinner lite extra=) Allt gott!!

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Della: Det är verkligen kul att jag lyckats få ut er i friska luften och de flesta verkar ju glada över det också =).

Jag har faktiskt tänkt att det här temat ska återkomma en gång per årstid, så jag håller helt med dig där.

>>Eva: Ja, det hade väl varit coolt om jag hade fångat ett ufo på bild :)

>>Veronica: Jag tycker det är kul när det är bilder tagna just för temat, så den här gången valde jag ett tema där alla måste vara tvungna att ta nya. Roligt att du satsar på det varje gång!

>>Maria: Jag gillar också min utsikt =)

>>Bokmalen: Tack så mycket!

>>Phoebe: Tack, kul att du gillar t-banebilden!

Kerstin sa...

Läckra bilder. Gillar den sista som har en speciell stämning över sig.
Tack för att du ändrade min länk. Jag var visst lite virrig.
Ha en fin kväll.

Anonym sa...

Bra tema denna vecka tack för det! Är alltid så spännande att vakna varje söndag och se vad som väntar. Fina bilder, jag tror att vi har haft lite taskigt väder i sverige i dag!

Anonym sa...

Ja visst är det en trist och grå tid nu - värsta månaden. Du har trots det lyckats få till en fin stämning i dina foton.

Ska försöka komma ihåg att fota någon dag denna veckan jag också.

Ha det gott!

Proforma sa...

Kanontema tema denna vecka, bra att få ut oss bloggnördar i friska luften :)
Jag gillar din sista bild, ser fräckt ut med "ufot"! Den andra bilden med vattnet blir ändå min favorit... så kallt om fötterna för den lilla anden.

annette sa...

Du kanske skall köra det här temat med jämna mellanrum, kan ju var kul att se olika tider på året, och motion skadar ju inte;)
Gillar Dina bilder mycket, men den sista blev favorit, gillar "Ufot".

Ha en bra vecka!

mvh //annette

Anonym sa...

Jag tror i allafall att det är ett UFO! Fast jag röstar på anden eftersom det helt säkert är en and.

Anonym sa...

Du fick i alla fall med de svenska färgerna på första bilden! :-)

Tack för en väldigt rolig triss idag!

Pia sa...

Underbara foton! Självklart vinner nr.3 mitt hjärta!! Skumt ljus!! Ha det gott!

Resa med Herbert sa...

Hej Helena!

Det känns som dimman har legat över Sverige idag av många bilder att dömma.

Dina bilder är vackra i sin gråton och den sista bilden lyser upp lite när det börjar skymma.

En skön söndagskväll önskar jag dej!

Irene

Anonym sa...

Jaha vilket innebär att jag inte får vara med då:-) Jag har inte varit utomhus på hela dagen på grund av besök o mat/kaffe hela dagen. men så här såg det ut hos mig:-)
Fina foto du visar som alltid:-)
Din andra bild får den högsta poängen här från mig.
Ha de gott/Pialotta

Anonym sa...

Fina höstbilder från dig!
Det verkar som om det mer eller mindre varit grått och sollöst mestadels i hela vårt avlånga land. Ser framemot soliga bilder från dem som bor där det är sommar nu!

Av dina bilder fastnade jag för din första bild! Den är så höstig och typisk för stora farliga staden!

Anonym sa...

Idag hade du verkligen en klockren utmaning, bra för fotografen.

Jag ska skriva ett inlägg om det här med fototriss nästa gång, imorgon eller när jag får tid att skriva nästa gång.

I alla fall så har dina bilder alltid mycket hög klass. Jag ser att du har en del objektiv och det står också på min önskelista, lite fler.

Alla bilder är topp.

/Avsändare Margareta

Anonym sa...

Tunnelbanegången är min favorit.
Du ska ha tack för ditt tema, det har varit roligt att titta på hur det ser ut runt om i lande!

Susanne sa...

Jodå, du fick ut mig även om jag hade tänkt fotopromenera när solen sken i förmiddags. Men innan jag blev klar så kom regnet. Till sist kom jag iväg och faktiskt hittade jag solen till sist.

Jag gillar din andra bild bäst. Den är så fint inramad och stockens läge och anden ger liv åt bilden. Horisonten långt upp för att undvika den vita himlen. Snygg komposition!

Karin sa...

Roligt att få se hur du har haft det idag och följa lite av dagen! :) Grått och trist verkar det ha varit överallt idag. Gillar bilden på Lillsjön lite extra...

Ha det gott!

Anonym sa...

Fina bilder hos dej på olika sätt! Gillar speciellt den mittersta för den fina stämmningen och harmonin i bilden. Den sista är kul!
Ha det så gott

Anonym sa...

Det var alltför längesen jag vandrade i trakten runt Lillsjön. Din bild väckte lusten till ett återbesök.

Bild nummer tre gav mig lite Abrahamsbergs-känsla; jag bodde där några månader för sisådär 100 år sedan.

Sammantaget visar dina bilder att det finns en skönhet även i det novembergrå. Det tackar jag för.
:-)

Anonym sa...

Verkligt fina bilder. må jag säga!
Den sista bilden var väldigt vacker, så jag väljer den som favorit.
Ha det gott!

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Här sitter det en förvirrad kvinna som inte läste allt tidigt i morse.
Men fick till en triss ialla fall.

Dina bilder är så härliga.
Men den absoluta favoriten blir nog nummer tre.
Skymningen över takåsarna.
Vackert måste jag säga.
Ha det gott och god natt.
Synne.

Jah Hollis sa...

Lite märkligt är det allt. Utan att titta på dina bilder först, har jag med en där det finns lite spårbunden trafikanknytning och en med ett flygplan på väg att landa (fast inte så ufolikt som ditt). Men någon så vacker naturmiljö har jag inte varit i idag.

Ninni sa...

På din sista bild ser jag verkligen hur mörkt och grått det är i Sverige vid den här tiden på året. Det är lätt att glömma när man bor här och solen bara lyser nästan varje dag. Det är ju faktiskt så att man glädjs åt de dagar då det är lite mulet och regn:)
Men den sista bilden ser ändå varm och trivsam ut med all belysning och UFOt:) Bilden från Lillsjön ser så rofylld ut, den blir min favorit.
Roligt tema tycker också jag. Kul att få en färsk rapport från olika håll. Det blir bra med det som ett återkommande tema. Då får jag se till att hålla mig på hemmaplan här i BH...
Ha det bra! Kram!

Elin, Elinphoto.se sa...

Riktigt fina bilder!
Du har haft ett betydligt bättre väder än vad jag visar hos mig...

Ha en fin dag!

Paula sa...

härliga bilder sista blir dock min favorit..

Anonym sa...

Jättefina bilder alla tre. Men jag tycker den sista är supermysig med utsikten över taken..vackert!

Unknown sa...

HEJ!

Jag gillar bilden med vattnet allra bäst. Bra jobbat!

Alla bilderna har något särskilt över sig helt klart. Kul!

:-)

Anonym sa...

Bild nr 2 är den bästa både kompositionsmässigt och bildmässigt. Nice.

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Ojoj, så många kommentarer jag fått, jättekul! Hinner tyvärr inte svara personligt på alla, så det blir ett gemensamt TACK till er här =)

Anonym sa...

Riktigt härliga & fina bilder =)

Monkan sa...

Ja såna bestämda ord, det var ju bara att lyda ;-) Med frusna fingrar, trots vantar, lyckades jag ta några bilder.

Det verkar inte ha varit lite dimmigt i Bromma som inne i stan, ettan o tvåan är så klara och fina. "Kvällsbilden" (ja jisses vad det blir mörkt tidigt!) har ett mysigt sken. Bild två är min favorit, så fina färger.

Anonym sa...

Jättefina bilder!!
Din sista bild var otroligt vacker
med alla ljusen som lyser så vackert.
Ha en forsatt bra dag.// Nettan

Anonym sa...

Åh, vad jag skulle vilja ha en sån Lillsjö här i närheten! :-)

Gillar din utsiktsbild väldigt mycket också!

Tycker det här var ett BRA tema - tänk vad många foton som blev tagna nu som säkert aldrig hade blivit tagna annars just för att det är så ruggig tid på året och regnigt, grått och trist... Men på bild blir det ju fint!?! :-)

Molle sa...

Så fort jag såg din första bild kände jag igen vyn. Hela barndommen tillbringade jag i ABA. Lika trist väder hade du som jag i Visby. Fina bilder blev det i alla fall. Jag gillar bilden från Lillsjön. Fick du vänta på anden eller kom den lägligt?

Kul med lite "live-foto" i Fototrissen. Nu tvingades man ut fast vädret inte var skönt och det var bra för bilderna blir inte som vanligt. Jag har sett så många bilder denna vecka som har blivit jättefina pga det dåliga vädret eller den dåliga sikten.

Fototriss är jättekul. Kepp up the good work.
:-)

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Verkligen kul att ni verkar tycka att det här temat var ett riktigt roligt tema! Det tyckte jag med, för det har varit superskoj att surfa runt hos alla.

Molle: Anden kom faktiskt simmande väldigt lägligt när jag hade tagit en bild, så jag var snabb och tog en till när den simmade förbi =)

Paulina sa...

hej, fina bilder tvåan blev min favorit. jag har föresten ett förslag till en fototris: instrument.. fotade brossans gittar av en slump, helt underbara detaljer. dessutom så går temat att tolka på massa roliga sätt. tack för att du får oss att fota som galningar.