14 december 2010

Sista dagen på Madeira

Dag 7.
Så har vår sista dag på Madeira nästan nått sitt slut, så tråkigt! Veckan har gått alldeles för fort, för jag känner att jag inte är riktigt klar än med ön och hade behövt några dagar till. Första halvan av resan blev ju lite tokig i och med att Ellie hade så hög feber och var sjuk och dessutom var ju vädret rätt ostadigt, så vi gjorde inte så mycket då.

Sista halvan av resan har däremot varit toppen! Vi har hunnit med att se mycket och njuta av all vacker natur här och vädret har varit riktigt härligt! Det har känts enormt skönt att kunna gå i kjol och känna solen värma mot kinderna och jag längtar inte tillbaka till vintriga Sverige ett endaste dugg. Men åter till dagens äventyr. Förmiddagen spenderades ute i solen i trädgården på hotellområdet, men det här inlägget handlar om eftermiddagen.

Idag kom vi ju iväg på en levadavandring till slut och fick en fin eftermiddagstur på Levada da Serra med startpunkt i Camacha. Ellie fick åka i bärstolen och var hur duktig som helst och satt nöjd nästan hela turen. På den högra bilden syns levadan tydligt, den lilla vattenkanalen.

Det var en väldigt lummig tur som mestadels gick genom skogen, men på ett par ställen fick vi följa levadan genom små byar också.

Ellie gick själv också en bit. I flera meter säkert. Men hon ville hellre gå åt fel håll så efter en stund fick hon hoppa ner i bärstolen igen. Turens höjdpunkt för henne var nog fikapausen. Hon har blivit väldigt inne på att vi ska fika och tjatade från start om att vi skulle äta fika, så på tillbakavägen blev det en frukt- och vällingpaus.

Här samlar hon gamla kvistar, kan vara bra att ha.

Det fanns inte så mycket blommande blommor utefter turen, det mesta var utblommat och det kändes lite höstigt, men ett par blommor hittade jag att fotografera. Och katter och hundar kryllade det av när vi gick i närheten av byarna, bland annat den här sovande kissen som jag inte kunde låta bli att ta kort på.

Vi gick ingen lång tur med tanke på att Mattias bar Ellie på ryggen och jag har lite gravidkrämpor, men det blev ändå en mysig liten vandring. Fast Mattias hade kunnat slippa bära Ellie, för där vi gick var stigen så bred hela tiden att vi hade kunnat köra barnvagnen istället. Men det visste vi ju inte innan :)

Nu ska vi packa det sista så att vi är redo för avfärd i morgon förmiddag. Men jag kommer att blogga fler inlägg från resan när jag kommit hem - jag har ju vår tur till botaniska trädgården helt orapporterad och det kommer också bilder från hotellområdet och sånt. Och så får det bli en liten sammanfattning av hela semestern.

Alla inlägg från resan samlas i den här kategorin på bloggen Resa: Madeira 2010.

På återhörande i Sverige!

Follow Bildbloggerian

1 kommentar:

Livet på Citronodlingen sa...

Vilken tur att ni hittade en levada till slut. Man kan ju inte ha varit på madeira utan att ha sett en levada liksom.
Den gula blomman ser ut som en änglatrumpet, kan det stämma?