25 februari 2008

Katamarantur till Flat Island

En av de sista dagarna på Mauritius åkte vi på en heldagstur med katamaran till en ö som heter Flat Island. Vi skulle ha åkt ett par dagar tidigare, men på grund av de höga vågor som cyklonen drog in runt Mauritius blev ju den turen inställd. (Bilderna är som vanligt klickbara.)


Inne i viken på väg ut var vattnet rätt stilla, så vi trodde nog att turen skulle bli ganska lugn.

Men vädret var fortfarande ostadigt och regnmolnen hängde tunga över oss när vi åkte iväg.


Och när vi kom ut på havet blev vi varse att vågorna inte lugnat ner sig så värst mycket från dagarna innan... Det är svårt att göra vågorna rättvisa på bild, men från vågdal till vågtopp var de ibland runt 5-6 meter höga. De största vågor jag varit ute och seglat i...

Men besättningen verkade mest tycka att det var kul att ha lite vågor och vind att segla i och faktum är att vi knappt kände av vågorna ombord på katamaranen - den gled otroligt mjukt upp och nedför vågorna och det var bara härligt!


Väl framme på den obebodda ön Flat Island sken solen igen och dessa underbara vyer mötte oss när vi klev iland!

Vi var dock inte ensamma på ön, utan många katamaraner åkte just hit eller till grannön som syns på bilden, Ilot Gabriel. Men det var ändå tillräckligt lite folk där för att det skulle kännas hyfsat avskilt och speciellt och jag hade kunnat stanna där läänge! Besättningen grillade vår lunch på ön och vi serverades smarrig fisk, kyckling och sallader - och det var fri bar :).


Efter lunchen gick jag och Mattias och snorklade och vi låg helt ensamma bland korallerna och tittade på alla fina fiskar. Och det var här som jag såg havssköldpaddan! Först låg den där på botten och sen simmade den upp mot ytan och stannade ett par dm från mig, tittade på mig en stund innan den simmade vidare. Häftigt!

På tillbakavägen låg vi i nätet längst fram i katamaranen och solade och gungade i vågorna. Och blev totalt översköljda av en och annan våg! Vilket jag blir precis när Mattias förevigade mig här...

Det var en riktigt underbar dag och jag är verkligen glad att vi fick chansen att åka på den här segelturen!


Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Della sa...

Jag gillar den där vågbilden även om man kanske inte ser hur höga vågorna egentligen är. Verkar har varit en helt ok dag!

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Della: Det var en fantastiskt härlig dag! En av de bästa på semestern.