21 december 2008

Fototriss: Mina små juldetaljer 2008

Jag valde ett jultema ändå i Fototriss, trots att jag lider total brist på julstämning i det grå Stockholm. Gräsmattorna är bruna och gröna och inte tillstymmelse till vitt på marken. Men sen är det ju så att jag är förtjust i att fotografera detaljer och tänkte att små detaljer av jul kanske kan ge mig lite julstämning. Så temat blev Mina små juldetaljer.


Första bilden hade jag också med som exempelbild på Fototrissbloggen. Små små guldkulor i ett litet blomsterarrangemang som vi fick när vi hämtade vår nya bil (och i kulan ser man också fotografen själv och adventsstjärnan i fönstret) Det är den enda blomma med lite julkänsla jag hade hemma, så den kom ju väl till pass nu. Så tack Volvo! =)


Guldigt snöre på en julklapp.


Och avslutningsvis en lite mer avskalad bild av vår adventsljusstake i fönstret.

Till sist tänkte jag beklaga mig en aning och be om julsympati, för det brukar alltid kännas lite bättre sen man fått gnälla lite =). Efter den senaste veckans normalförkylning har jag nämligen hela helgen nu legat med värkande hals och en rejäl bihåleinflammation och kan knappt gapa pga den vidriga dunkande värken i käken och kinden. Dålig tajming så här lagom tills jag i morgon ska bege mig hemåt Hälsingland och fira jul... Jag hoppas farbror doktorn kan ge mig lite penicillin i morgon så att jag blir frisk till julafton!

Om ni nu vill slippa en gnällig Helena, kan ni istället bege er till Fototriss och beskåda andras juldetaljer >>.

Och så glömde jag nästan bort att tacka för två fina utmärkelser jag fått den senaste tiden - Tack först till Shecat och sedan till Margareta! Jag blir så glad, och väljer att skicka utmärkelserna vidare kollektivt till alla de bloggar jag brukar besöka, istället för att välja ut några få av dem.

Andra bloggar om: , , ,

32 kommentarer:

Anonym sa...

Alla tre var vackra men jag fastnade för nr 2, troligen för nyfikenheten som dyker upp varje gång jag ser ett paket.

Ha en god god jul! :)

Marie sa...

Mycket fina bilder. Gillar ljusstaken lite extra. Önskar dig God Jul.

Amonazon sa...

Visst anar jag att det är du och din kamera man skymtar i guldkuledetaljen?
Mycket fina juliga foton du bjuder på, men ditt "självporträtt" hade det där lilla extra.
God Jul

Kerstin sa...

Mycket fina foton alla tre. :)
Den i mitten blir min favorit.
Ha en riktigt god jul.

Anonym sa...

Gillar paketsnöret...

Anonym sa...

Fastnade för paketet med guldsnören. Även jag saknar snön, för en vecka sedan hade vi 15 cm och så fint vinterväder. Nu är det bara blött och eländigt. Men du får krya på dig och ha en god jul!

Anonym sa...

Jättefina bilder där din första bild blir min favorit
Önskar dig en riktigt God Jul
och krya på dig!
Kramis - lite på avstånd ;)

Rajson sa...

Kul med ett svartvitt inslag bland alla färgsprakande bidrag.
Hade också en liten ide om att göra något sv av min sjuarmade smidda ljusstake men inspirationen räckte inte enda fram!
Självpoträttet är kul och paketet kunde säljas som reklamfoto-lätt!
Önskar dig en skön julhelg och hoppas verkligen du piggnar till!

Proforma sa...

Fina detaljbilder som verkligen får mig att tänka på jul :)
Mittenbilden ser dock mest intressant ut... blir himla nyfiken...

Anonym sa...

Din ljusstake var väldigt vacker...

Krya på dig - och så hoppas jag att du får en god jul!

Anonym sa...

Julklappsdetaljen föll mig mest i smaken, men de andra är också fina...God Jul...

Anonym sa...

Snyggt trissat..Trissan! Krya på dej nu din Stackare, så ses vi i morgonkväll!

Sarah sa...

Julklappsdetaljen ser spännande ut!

MMS sa...

Fina bilder på ett bra tema, ska ta fram kameran under veckan! Men jag gillar fotot på julkulan bäst på grund av det lilla extra när man ser fotografen!

Anonym sa...

Tänk så olägligt att behöva vara dålig så här dags på året. Känner jättesympati med dig och önskar en snar tillfrisknande.

Skickar i alla fall en GOD JUL -hälsning!

mvh, Anja

Anonym sa...

Du lyckas alltid med de där små detaljerna oavsett om det är juligt eller inte. Speciellt imponerad är jag över ditt sista foto så klara strålar. Döläckert.

En god jul till dig och "den" inombords.

/Avsändare Margareta G

Veronica sa...

Fin fin triss!!
Jag fastnade skarpt för tvåan en väldigt fin detaljbild hm eller trean som jag tycker var små cool.
Hm kan inte bestämma mig. 2 eller 3..3 eller 2....nä tvåan vinner mitt hjärta.
Hoppas du får en medecinkur mot de elaka bacillerna, bihåleinflammation är inte kul!!!
Önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt Triss år.
=)

Photos by Storm sa...

Fina juldetaljer hos dig. Gillade den andra som också får mig att tänka på att jag måste slå in lite paket nu på direkten. Ha en skön jul/Lis

Anonym sa...

Underbara bilder...fatnade för första bilden...god jul

Veronica sa...

Hej!

Väldigt fina juldetaljer. Det sista kortet på ljusstaken blir min favorit!

Krya på dig! God Jul!

Elin, Elinphoto.se sa...

Vilka UNDERBARA juldetaljer!
Superfina bilder.

Julkramar // Elin

Anonym sa...

Jättefina bilder varav den med guldsnören blir min favorit.
God jul.

/Zippo

Jah Hollis sa...

Väldigt fina juldetaljsbilder du har tagit. Den med julgranskulan som speglar hela omvärlden påminner om Piff och Puff på julafton. Krya på dig och ha en God jul!

Ellas Inspiration sa...

Härliga närbilder!

Ville bara önska dig en riktigt mysig jul!

Kram Karin

Anonym sa...

Vilka vackra närbilder, paketsnöret fångade min blick!
God Jul!

/Caroline

Petra sa...

Åh, jag tycker jättemycket om alla dina tre bilder! Även jag har fotat paket och blanka snören idag. Det blir så läckra bilder!

Eva-Lena Sjösteen sa...

Tycker om samtliga tre bilder i din triss, men andra bilden är väldigt vacker med sina guldsnören. Precis som du, saknar jag det vita... Önskar er en God Jul/E-L

Anonym sa...

Fina bilder alla tre... den första o den andra gillar jag bäst...

Kanske för de varma färgerna....

Tvåan måste jag ju pusha för eftersom jag valde just det temat på temat.

photoimagine sa...

Önskar dig God Jul och Gott Nytt År!
/ Imagine

Ninni sa...

Fina bilder Helena!
Stackars dig...det är ju jättetråkigt att vara sjuk i jul! Hoppas du fått medicin och piggnar till när du kommer "hem".
Du får väl ändå en vit jul...för vi har ett tunt lager snö här hos oss.Det är jag så glad över!
Önskar dig en God Jul och Gott Nytt År!

-Anne- sa...

Bilden på paketet är min favorit. Hoppas du tillfrisknar snart - har själv först nu börjat känna mig som en människa efter en veckas förkylning.
God jul på dig!

Anonym sa...

Otroligt vackra detaljbilder du har tagit! Hoppas att du fick en frisk julafton! Själv fick vi en fantastisk vit jul i snöiga Trysil! KRYA PÅ DIG (om du ej är frisk än - vilket jag hoppas...)!