07 december 2008

Fototriss: Siffror

Har inte blivit mycket bloggande i veckan, men idag plockade jag fram kameran och macroobjektivet och letade siffror, som ska vara huvudmotivet i bilderna i veckans Fototriss.


I tidningen finns det många siffror. Första bilden visar siffrorna 07.12.08 - dagens datum.


En fyra och en sjua visar fortsatt nedgång för Stockholmsbörsen. Och tittar man lite noggrannare syns några siffror till: -46,6 = nedgången sen årets början...


Till sist lämnar vi dagstidningens dystra ekonomiska siffror och tar en historielektion. Sifforna i bilden är 1565 och då lyckades generalen Daniel uppenbarligen med något som var värt att nämna i historieböckerna...

Är du svag för siffror väntar himmelriket för dig om du bara klickar dig till de andra deltagarna i Fototriss, som alla frossar i bilder på siffror. Här finns de >>

Andra bloggar om: , ,

38 kommentarer:

Anonym sa...

Tuffa bilder!
Ha det så fint.

Anonym sa...

Vilka läckra bilder du visar! Jättekul att du använde mitt förslag som dagens tema! :-) Hoppas att du får en supermysig andra advent!

Della sa...

En triss som hänger ihop mer än på ett sätt. Fast siffrorna på mittenbilden var ju lite dystra...

annette sa...

Snygg triss, vi kunde ju önskat lite bättre siffror på börsen men så är det!

Ha en skön Adventssöndag!

annette

Anonym sa...

Hm, du kittlar min nyfikenhet! Nu vill jag ju veta vad det var general Daniel hittade på för så länge sen som 1565!
Ha en riktigt skön söndag och tack för att du har startat en så rolig fotoutmaning. Har inte varit med så länge men är redan beroende! =) /maria_6909

Jah Hollis sa...

Snyggt och konsekvent genomförd serie med bilder.
Beträffande din bild på startsidan så har jag tagit en massa bilder medan jag kör hem från jobbet nattetid (det är rätt lugnt på vägarna då) och bland alla totalsuddiga bilder så får man en och annan som funkar (som min instrumentbrädebild).

phoebe sa...

En härlig tolkning och finfina bilder=) Jag föll extra för den sista!! Allt gott=)

Anonym sa...

Ja, vi är verkligen omgivna av siffror! :-) Kul tema!!!

Anonym sa...

Och tänk -siffror kan man verkligen hitta var som helst..

Anonym sa...

Vad kan jag skriva, superläckra foton. Du har fått med det en söndagstidning brukar innehålla.

/Avsändare Margareta G

Veronica sa...

Jätte coola bilder du bjuder på!!
I LIKE!!!!
=)

Anonym sa...

Wow, riktigt snygga bilder! Den sista är min favorit, mest för att jag längtar efter en "riktig" kamera och ett macroobjektiv så himla mycket. Den är riktigt cool. Bra jobbat :)

Agneta sa...

Läckra bilder trots att den mittersta är lite dyster. Favorit hos mig blir den sista bilden.

Ninni sa...

Snyggt gjort! Den första gillar jag mest och det beror på typsnittet! Från DN?
Var också inne på siffror från olika typsnitt som jag har i en bok men det blev en promenad i stället...
Ha en skön söndag!

Jo sa...

Tjusiga foton! :)

Anonym sa...

Det är coolt med så korta skärpedjup :-) Ska jobba på mina siffror...

Anonym sa...

Coola bilder! Dagsfärsk ekonomiuppdatering och historielektion. :)

Anonym sa...

Snygga bilder, men det blir det alltid när man tittar in hos dig:) Ha en bra Söndag

Anonym sa...

Tack för dinkommentar idag!! Dina siffror är ju perfekta!! Kanonfoton!! Må gott i veckan!

Anonym sa...

Vilka snygga bilder. Min favorit blir den sista!
Kramis

Anonym sa...

Härligt kort skärpedjup och snyggt upplagda bilder...

Anonym sa...

Härligt kort skärpedjup och snyggt upplagda bilder...

Kerstin sa...

Oj, så snyggt fotat! Alla tre blir favoriter. ;)
Ha en fin kväll.

Anonym sa...

Jag tyckte siffror var ett lätt tema. Men tjo vad jag bedrog mig - vi har ju så många siffror att välja på! Du har lyckats bra. Kul med börsen, tycker jag!

Anonym sa...

Ibland blir man mer intrresserad av det som inte går att läsa.

är du säker på att det inte var räntan som är på väg ner (evig optimist...)

Ettan!
Mats

Molle sa...

Jättesnygga makrofoton. Jag blir glad när jag ser "fototrissare" som tar nya bilder på dina teman. Jag brukar själv försöka gå ut och fånga nya bilder men idag hade jag tittat i arkivet.

När jag ser dina bilder så vet jag vad jag skall önska mig till jul. Ett makroobjektiv. :-)

Anonym sa...

Coola bilder. Jag gillar tran bäst. Den var snyggast fotad =)

Anna sa...

Snygga bilder på temat siffror. :-)
Tredje bilden blir min favorit.

Ha en bra vecka! :-)

/Anna

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Tack så jättemycket för era väldigt trevliga kommentarer! Blir så glad över era snälla ord =)

Tycker själv att veckans tema var riktigt kul att fotografera på. Och skulle lika gärna ha kunnat hitta 100 möjliga bilder till ur dagens DN eller böckerna i bokhyllan...

Paula sa...

Härliga bilder som alltid.. Sista blir min favorit. Härliga vinklar du visara upp..

Cecilia Artista sa...

Fina bilder! Min favorit är mittenbilden. Den hade dock varit ännu bättre om börsen gått upp i stället för ned!

Anonym sa...

Roliga trissbilder..om man som jag inte har börsintresse.Fina siffror i allafall.

Anonym sa...

Superfina bilder!
Ettan är min favorit!
Ha det så gott!

Monkan sa...

Alla tre var snygga men klar favorit hos mig är den första.

Kul tema! (Fast jag var på väg att missförstå först, tror jag... Trodde du menade att man skulle "se" siffror i saker, som att huvudledskylten kunde vara en nolla, Men så var det nog inte så jag ändrade inriktning i sista stund).

karro sa...

snyggt med makro! mittenbilden blir min favorit!

Anonym sa...

Historienörd som jag är måste man väl välja den sista som favorit =)
Snygga bilder i övrigt =)

Anonym sa...

Dina siffror är så bra, men jag letade efter dina rundade former;-)
Ha de fint o lycka till med din form.

-Anne- sa...

Fina foton igen. =)
Äsch, jag missade detta tema, jag skulle ju haft några sifferbilder färdiga...