24 juli 2010

Insektsmakro

Det är kul att fota insekter med makroobjektiv! Plötsligt kan man se ansiktena på krypen, och alla detaljer som man kanske helst inte skulle vilja se... Ser ni på vilken kropp det här huvudet hör hemma?

IMG_5307_1_del
Mitt makro räcker inte för att komma så här nära intill, utan jag har klippt ut en del av originalbilden och upplösningen räcker väl egentligen inte för att förstora upp den så mycket. Men nedan ser ni hela bilden.

IMG_5307_1
Det var en slö geting som kröp runt på altantrappan och jag låg där och försökte komma så nära det gick med objektivet. Jag har nog aldrig tänkt på att getingar är så ludna.

IMG_5300_1
Även om de ser lite läskiga ut, så är de ju vackra också på ett sätt med alla detaljer och färgerna och mönstren som bildas på de små kropparna. Fast jag föredrar att ha dem på avstånd.

För övrigt har vi fortsatt på vår semesterturné idag genom Sverige och nu styr vi kosan mot Kungshamn och Smögen. Hälsingland, Härjedalen och Södermanland avklarade - Bohuslän nästa! På Twitter kan ni följa mig, där kommer det statusrapporter och bilder titt som tätt. Här finns jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , Follow Bildbloggerian

3 kommentarer:

Pierre sa...

Trodde aldrig jag skulle säga det om de här krypen jag hatar så mycket, jättefin! Hur du dock lyckades komma så nära trotts ett bra macroobjektiv är för mig obegripligt. Ha en fortsatt härlig semester!

Ninni sa...

Visst är de vackra! Men eftersom vi hade en som terroriserade oss vid lunchen så håller jag med dig. Lagom avstånd är bra. Men tydligen så finns de på vissa håll i överflöd just i år...tyvärr.
Ha en fortsatt skön semester!
Kram NInni

CJ sa...

Oj, så nära har jag aldrig sett en geting. Vilket litet ansikte! :)