21 juli 2008

Fjällvandring

När jag var i Härjedalen hade jag ju bara sporadisk tillgång till internet, så det blev inget bloggande därifrån. Men här kommer några bilder i efterskott från den dag vi gjorde en dagsvandring på fjället. Det var ganska mulet och färgerna blev lite trista, men det var storslaget vackert ändå i verkligheten.



I början av turen, sen vi kört bilen så långt det gick på sommarvägen bortanför Ramundberget, passerade vi den här fäbodvallen.



Det var en ganska lång vandring i skogsmark innan man kom ovan trädgränsen. Grönskande och vackert, men det var mygg till förbannelse bland all lövskog...




Uppe på fjället blåste det isiga vindar och på några ställen låg snön kvar. Men vindarna gjorde tack och lov att det var myggfritt där.



Friskt och gott fjällvatten var välkommet efter fem timmars vandring.



På väg ner igen efter att ha ätit medhavda lunchmackor uppe på kalfjället. Trots att det ser ganska kargt ut växte det många små blommor uppe på fjället och jag har förevigat dem alla :). Men blommorna får komma i ett eget inlägg nån gång i framtiden.

I morgon lämnar vi Trondheim och drar förmodligen vidare söderut mot Geirangerfjorden. Får väl se om jag har nån internetuppkoppling på nästa ställe...

Andra bloggar om: , , ,

10 kommentarer:

Unknown sa...

I like your blog very much, and your piz are very nice and cunning.

Anonym sa...

Jag njuter vidare av alla foton! :-)

Tycker tvärtom att du har fått väldigt fina färger i bilderna, tack vare det lite mulna vädret!? Det är nog bara bilderna på "fjällen i fjärran" som kunde ha blivit bättre i fullt solsken - nu tar ju diset i luften bort lite av skärpan/djupet i dem...

Men det är ju så otroligt vackert ändå!!! :-)

Anonym sa...

Jättefina bilder! Det ÄR verkligen mäktigt när man står o ser ut över fjället. Såååå vackert!
Ha en fortsatt trevlig resa och lite sol skulle väl inte skada förstår jag!
Go tur!

Anonym sa...

God tur til Geiranger! Håper dere får kjempevær, for der inne er det SÅ flott!

Antar dere kommer ned Ørneveien,
Håper dere ikke får altfor mange turister i Ørnesvingen, så dere kan stoppe å ta bilder! :)
Når dere drar så tar dere turen opp til DALSNIBBA!! Et absolutt must!

Monkan sa...

Vilka underbara bilder både i Fjällvandring och Trondheimsinläggen! Makalös natur i båda.

Mina favoriter i Fjällvandring är vattenfallet och bilderna med vyer. I Trondheim är det fåren :-) och de härliga färgglada husen, som dessutom speglar sig i vattnet.

Anonym sa...

Härliga bilder... och jag som är så svag för fjäll :) nu blev jag ju ännu mer res-sugen...

Önskar dig en härlig fortsättning på sommaren...

Ninni sa...

Vilka härliga bilder, inte alls grå och trista:-) Vilken otrolig natur det finns här i landet. Man blir sugen på att åka norrut när man ser dina bilder.
Ha en fortsatt skön semester, hoppas att ni får del av det vackra väder som väntar oss här i södra Norrland.
Kram Ninni

Susanne sa...

Vackra bilder, speciellt den på vattenfallet. Där har du använt stativ, eller hur? Är fotona tagna med nya kameran?

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Tack för era kommentarer och kul att ni gillade bilderna!
Susanne: Japp, bilderna är tagna med nya kameran. Men jag använde faktiskt inget riktigt stativ vid vattenfallet, utan fick använda vad naturen hade att erbjuda, nämligen en sten som stöd =)

Bildtagen/Ivana sa...

Norge har fantastisk och mäktig natur. Vi var där i juni och längtar redan tillbaka. Nu var i utanför Ålesund, men Trondheim besökte vi här om året. En jättefin stad. Dina vackra bilder får mig att minnas.

PS. Det finns lite Norge-bilder på min blogg Bildtagen också :-)