10 december 2010

En upp-och-ner-dag

DAG 3. Eftermiddag och kväll.
Vi tog oss iväg från hotellet till slut och begav oss mot Funchal. När vi lämnade hotellet kändes det som vi klätt oss alldeles för varmt för då värmde solen, men en väderomväxling senare passade kläderna alldeles utmärkt för väderleken :)

Vi bestämde oss för att promenera de 2,5 kilometrarna in till Funchal, men det var ingen särskild charmig promenadväg. Det kanske finns andra vägar att gå, men där vi gick var det lite för mycket trafik och inte så mycket kul att se. Vi tänkte att vi skulle gå utefter vattnet, men bortsett från då jag tog den här bilden genom ett staket på en parkering :), så såg vi inte så mycket av havet.

Vi kom i alla fall fram till slut och vid det laget hade jag lyckats få en väldigt skavande lilltå, och eftersom jag inte är en särskilt smärttålig person krävde den akut omplåstring för att mitt humör inte skulle sjunka i botten. Ett inhandlat plåster senare var jag lite gladare, men inte tillräckligt mycket för att imponeras av de juldekorationerna som prydde stan ;) För en nordbo känns det liksom så malplacerat med juldekorationer utan en gnutta snö och kyla, i alla fall i dagsljus. För jag kan tänka mig att det är vackert på kvällarna när alla lampor lyser upp i mörkret.

Den här uttråkade ballongsäljande jultomten var i alla fall kul att ta en bild på :)

Vi tog en lunch på en uteservering, men Ellie har matvägrat hela dagen idag och åt inget förutom ett par bitar kex och några chips. Allt som vi erbjudit henne har mottagits med ett bestämt INTE! Sen hon vaknade i morse och drack sin välling har vi lyckats truga i henne en enda flaska välling till, ingen mat och ingen frukt har hon velat ha. Inte ens glass smakar hon på och hon vägrade dricka välling innan hon somnade till och med. Hoppas verkligen febern släpper till i morgon, för nu har hon haft över 39 grader i tre dagar och det känns inte helt bra.

Mina fötter vägrade gå tillbaka till Eden Mar, så vi provade på att ta en lokalbuss tillbaka och den funkade utmärkt. Den stannade alldeles i närheten av hotellet och inga nya skoskav behövde plåga mig.

Tillbaka på hotellet kändes det härligt att ha vår stora svit att komma tillbaka till. Med tanke på att vi varit tvungna att tillbringa så mycket tid här pga att Ellie är sjuk, är det verkligen toppen att vi bor så stort och bra och inte behöver trängas i ett litet rum.

Men även om dagen varit lite upp och ner, så är det ändå väldigt skönt att vara på semester! Det är fortfarande 30 grader varmare än hemma i Stockholm, vi kan sitta på terassen och se ut över Atlanten, vi behöver inte laga någon mat, vi får våra sängar bäddade och rummen städade och har inga tider att passa =)

Follow Bildbloggerian

1 kommentar:

Livet på Citronodlingen sa...

Skönt att ni kom ut på en liten promenix i alla fall, nu får vi verkligen hoppas att Ellie blir av med den envisa och dumma febern!

Jag har inte julpyntat ett enda dugg i år, det har ju varit 27 grader här och jag känner inte alls för att pryda hemmet med tomtar och grejer :o)