08 december 2010

Framme på Madeira

DAG 1.
En lång dag börjar gå mot sitt slut
och familjens minsta ligger utslagen på sängen och sover. Men vi är framme på Madeira! För en stund sen såg det ut så här, när Ellie och jag låg och myste i sängen. Strax därefter tog den långa dagen, och febern, ut sin rätt och hon slocknade. Tyvärr har Ellie alltså blivit sjuk och har varit jätteslö, förutom en kort stund när vi kom fram till vårt hotell och vi alla tre blev helt exalterade över den kanonfina sviten som Solresor ordnat åt oss!

Men för att börja från början på min första dag som resereporter åt Solresor, så inleddes den strax innan klockan fyra i morse när det var dags att stiga upp och göra sig redo för avfärd mot Arlanda. Det höll på att gå riktigt illa, för när jag kom ut till taxin insåg jag i sista stund att jag glömt kameraväskan! En semester utan kamera är ju ingen semester :)
Ellie har varit väldigt spänd på att vi ska flyga och det första hon utbrast när vi väckte henne i natt var: Flyga flygplan!! Och hon var uppåt ända tills vi kom ombord på planet, då somnade hon i mitt knä och sen låg hon där hela resan. Hon var helt utslagen och även om hon inte sov hela tiden, orkade hon inte göra något annat än att ligga hos mig. Visserligen blev det ju en väldigt lugn resa för oss, men det var jobbigt att se att hon inte mådde bra.

Ellie var för övrigt det enda barnet på hela planet vilket framgick när kaptenen berättade att de hade 180 passagerare plus en bebis ombord idag :) Nu är hon ju inte direkt bebis, men yngst av alla var hon.

Men till slut kom vi fram till Funchal och blev transporterade till vårt hotell, Eden Mar. Vi checkar in och får beskedet att de ordnat med internet åt mig från rummet och det var ju toppen, för annars hade det blivit lite jobbigt att behöva sitta nere i lobbyn varje gång jag skulle resblogga.

Sen tar vi hissen upp till rummet och får en glad överraskning - vi ska bo i en toppenfin svit högt upp som har en helt enorm terass med utsikt över havet och horisonten! Det känns helt underbart för en gravid småbarnsmamma att få byta stressen på jobbet och det kalla, vintriga Sverige mot semester i en sån här miljö. Tack Alexandra för att du fixat så fint åt oss!

Ellie piggnade som sagt till ett tag
när vi kom till hotellet och hon tyckte det var toppen att leka ute på den stora terassen med sina leksaker, men efter en tur till närmsta supermarket, som praktiskt nog ligger runt hörnet, föll energin igen och en flaska välling senare sov hon. Så vi har inte hunnit med att se mycket mer än insidan av vår svit än och eftersom Ellie är sjuk får det nog bli room service som får servera oss middagen ikväll.

En liten sammanfattning av dagen då.
Det blev en betydligt lugnare flygresa än förväntat, men orsaken till det är ju tråkig. Så dagens sämsta blir att lilla plupp inte mått bra och jag hoppas verkligen att hon får vakna pigg och glad i morgon. Vädret var grått när vi anlände, men det var drygt 20 grader och det är ju 30 grader varmare än vi hade igår, så jag klagar inte.

Dagens bästa är definitivt boendet! Vi är supernöjda hittills och hoppas kunna se lite mer av hotellet och omgivningarna i morgon. Mattias tog en tur ner och spanade in inomhuspoolerna och han lät positiv, så även om det skulle regna i morgon kan vi säkert se fram emot att ta ett dopp ändå.